(Video) Sayu, Buat Pertama Kalinya Siaran Langsung Laungan Azan Solat Jumaat Di Chr!stchurch Dihadiri Ribuan Rakyat New Zealand

Siapa sangka, inilah hikmahnya! Tidak pernah Agama Islam diberi penghormatan ke tahap ini di negara yang majoritinya adalah nonMuslim. Buat pertama kalinya, laungan azan semasa solat Jumaat disiarkan secara langsung di NZeland.

Hadirin yang menghadiri upacara memperingati peristiwa bersejarah di bumi Kiwi dan solat Jumaat di HagleyPark,  berdekatan Masjid AINoor itu, turut memberi penghormatan dengan berdiam diri sepanjang azan dilaungkan Imam Lateef.

Kelihatan ramai masyarakat kalangan wanita yang berbagai latar belakang dan agama turut melahirkan tanda hormat dengan memakai tudung sebagai tanda sokongan kepada umat Islam.

HagleyPark juga dipenuhi lautan ribuan anggota komuniti

HagleyPark juga dibanjiri lautan ribuan anggota komuniti yang mahu mendapatkan kefahaman dengan lebih dekat mengenai agama Islam. Mereka cuba mendidik masyarakat mengenai apa itu islam.

Hal ini kerana, selama ini mereka sering dimomok dgn salah faham mengenai keharmonian islam yang sebenar.

Azan sebanyak dua kali itu dilaungkan kira-kira jam 1.30 petang waktu tempatan, sebelum diikuti khutbah Jumaat. Masyarakat sekitar berasa sayu saat ianya dilaungkan.

Video

UCAPAN PERDANA MENTERI

LAUNGAN AZAN


LAUNGAN AZAN

Sumber: astroawani, via celotehsaje

 

Harinya telah tiba, MasyaAllah inilah kemanisan disebalik apa yang berlaku..

Hari ini,kempen memakai tudung telah dijalankan demi memberi penghormatan kepada masyarakat Muslim serta keluarga yang berada disana..Hebahan kempen ini dibuat melalui entri di Facebook yang memuat naik poster dalam halaman Facebook mereka pada Selasa.Dengan memakai tudung, langkah ini dijangka menjadi penyatuan hati dan perpaduan rakyat  bersama wanita Muslim dalam menghadapinya.

Sehubungan itu, kempen ini juga mendapat respon positif di media sosial, termasuk di Twitter.

Gambar

       

 

PM juga kelihatan mengenakan kan hijab

Tambahan : Semua tampil berhijab, Alhamdulillah tanda sokongan mereka..

Sumber  Foto :  Instagram

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih 🙂

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Go go Tular

Sumber: astroawani.com Via sweetnutella

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*