Ustaz, Apa Hukum Saya Meniduri Kedua-dua Isteri Saya Dalam masa yang sama? Jawapan Ustaz ini Buat Ramai Tergamam…

Apakah hukum seseorang suami apabila dia bersama dengan kedua isterinya dalam satu masa. Adakah isteri-isterinya juga menanggung dosa sekiranya berdosa. Adakah isteri-isterinya berhak untuk menolok ajakkan suaminya itu.

Demangz :Tapi istri kan harus taat pd suami….disini yg salah bagi saya ialah perkara tersebut terkeluar dijadikan bahan bahas…..perkara ini adalah rahsia suami istri….

Jawapan :

HARAM

 

Assalammualaikum,

tapi saudara harus memikirkan soal ini begini,hukum Allah dan hukum suami mana yang lebih benar? siapa yang lebih berhak ditaati Allah atau suami? sesungguhnya tiada taat yang membuta tuli dalam Islam,taat dalam Islam itu tidak akan menganiayai mana mana pihak dan taat dalam Islam pasti menuntut ketaatan yang mutlak kepada Allah kerana Allah pembela sekelian makhluk dan Allah mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.Suami dalam menuntut ketaatan isterinya perlu memenuhi ketaatannya kepada Allah.Allah menuntut ketaatan kedua dua pihak dalam segala hal lalu memberikan keadilan dan manfaat kepada keduanya,sesungguhnya Allah Maha Adil lagi Maha Bijaksana.Lihatlah Al-Quran dan Hadis berbicara menuntut keadilan dari segala hal,menjadi undang-undang dan pelindung kepada mereka mereka yang taat kepada Allah. :

“Isteri-isterimu adalah (seperti) tanah tempat kamu bercocok tanam, maka
datangilah tanah tempat bercocok-tanammu itu bagaimana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah (amal yang baik) untuk dirimu, dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa kamu kelak akan menemui-Nya. Dan berilah kabar gembira orang-orang yang beriman.” (Al-Baqarah: 223)

tujuan bersutubuh dalam Islam bukan hanya semata mata memuaskan nafsu syahwat,tujuan utama adalah untuk mengembangkan Ummat Nabi Muhammad S.A.W, melahirkan anak,bersetubuh bagi yang telah berakad nikah dalam Islam adalah satu ibadah,Jadi ibadah itu tidak akan sia siakan mana mana pihak,jelas ayat ini menuntut para suami menyetubuhi isterinya dengan mendatangkan manfaat iaitu keturunan dan ayat ini menjelaskan lagi bahawa hanya rahim yang boleh memberi manfaat ini.walaupun ayat ini mengatakan bagaimana saja kamu kehendaki,Allah juga menuntut amal yang baik dan takwa.

Ini dikuatkan lagi dengan hadis ini selepas turun ayat Al-Baqarah: 223 di atas,

Nabi Muhammad S.A.W berkata kepada Umar : boleh kamu bersetubuh dari depan dan boleh juga dari belakang, tetapi hindari di waktu haidh dan dubur.; (Riwayat Ahmad dan Tirmidzi)

Dari Ibnu ‘Abbas radhiallahu ‘anhuma, Rasulullah Shallallahu ‘alayhi wa Sallam bersabda (yang artinya):

“Allah tidak memandang seseorang laki-laki yang melakukan anal seks baik dengan laki-laki atau pun perempuan.” (HR. at-Tirmidzi, an-Nasa’i, Ibnu Hibban; dikatakan oleh at-Tirmidzi: “Hasan gharib”, dishahihkan oleh Ibnu Hazm)

saudara Demangz yang memberi pendapat sebenarnya telah menjawab soalan saudara sendiri,sudah tentu akan menjadi perbualan dan bahan bahas diantara kedua mereka,kerana fitrah wanita nafsunya tinggi,cemburu dan malu,apabila 3 orang ia tidak menjadi rahsia dan hubungan privasi yang suci untuk dua individu,ini kerana masing masing telah mendedahkan aurat sesama mereka,sesama wanita juga mempunyai aurat dan batas batas pergaulan dalam Islam,aurat isteri hanya untuk suami,bukan untuk isteri-isterinya.maka dari segi aurat saja ia sudah bercanggah dengan hukum Islam,Islam itu agama yang beretika dalam segala hal,agama yang menghapuskan kebatilan dan memberi manfaat dari segala segi,Islam memberikan penyelesaian kepada semua permasalahan insan,lihatlah islam berbicara dari sudut psychology dan kesihatan apabila melarang dan membenarkan sesuatu perkara,banyak kajian yang telah membuktikan jika islam mengharamkan sesuatu perkara pasti kerana perkara itu memudaratkan insan,contohnya seperti AIDS,penyakit kelamin,penderaan seksual dan sebagainya. Islam membuktikan keadilanNya dengan memberikan hak kepada suami untuk berpoligami dalam masa yang sama memberikan hak kepada isteri dengan menuntut keadilan dan kemampuan suami.Agama Allah ini amat mementingkan kebersihan juga sangat tinggi adabnya bagi memelihara akhlak setiap insan oleh itu Islam menjadi agama yang sempurna kepada insan.

pendapat dan hujah saya berdasarkan hadis ini :

Rasulullah SAW bersabda:
عنِ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
((لَا يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ، وَلَا الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ، وَلَا يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ، وَلَا تُفْضِي الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ)) [صحيح مسلم]

Maksudnya: “Seorang lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki lain, demikian juga wanita tidak boleh melihat aurat wanita yang lain. Tidak boleh dua orang lelaki berada (tidur) dalam satu selimut demikian juga dengan wanita dilarang berbuat demikian.” [HR Muslim].

Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya wanita itu adalah aurat”. (HR Al-Bazar dan At-Tirmizi).

Wallahua’alam..

Slave Of Allah,

Mohd Fhazal Aznan

*Betulkan kalau saya silap ya,sertakan dengan hadis-hadis yang sahih bagi menguatkan hujah dan mejadi manfaat bersama,keluasan fiqh,pendapat mazhab dialu-alukan sertakan rujukan kitab dan para Imam yang memberikan hujah berdasarkan sunnah dan hadis Nabi Muhammad S.A.W.

 

Ini Pula Jawapan Daripada Ustaz Azhar Idrus

Ramai ingat suami yang berpoligami akan rasa gembira dan seronok. Tapi hakikatnya hanya Allah sahaja yang tau. Selain dari mendapat tanggungjawab yang lebih besar, ilmu-ilmu agama di dada kena turut meningkat banyak. Baru-baru ni ada orang tanya apa hukum suami tidur sekali dengan 2 isterinya dalam satu bilik. Jom baca jawapan Ustaz Azhar Idrus (UAI). Ada video.

Soalan : Apakah hukumnya jika saya tidur sekamar dengan kedua-dua isteri dan melakukan hubungan badan secara bergilir-gilir dalam satu bilik?

Jawapan : Dikatakan dalam Syarah Mukhtashar Khalil karya al Khurasyii, “Seorang laki-laki boleh menghimpunkan dua isterinya dalam satu rumah dengan dua syarat:

Pertama, isterinya masing-masing memiliki bilik tersendiri dan dilengkapi dengan perabot dan keperluan seperti tandas, dapur dan yang menjadi keperluan asasinya.

Kedua, kedua-dua isteri reda terhadap hal itu dan tiada perbezaan antara isteri kedua, ketiga atau keempat.

Jika kedua-duanya tidak reda dengan hal itu, maka si suami tidak boleh menghimpunkan kedua-dua isterinya dalam satu rumah.

Bahkan, dia wajib menyediakan rumah untuk setiap seorang dan tidak harus rumah keduanya berjauhan.

Kata Imam Ahmad RH, “Jika salah seorang isterinya reda (rela) kalau dia menggauli isterinya yang satu di depannya dengan dia melihatnya, tetap tidak boleh. Kerana hal itu termasuk menghinakan, tidak masuk akal dan menjatuhkan kehormatan. Ia tidak boleh dilakukan walau dengan keredaan kedua-duanya”.

 

VIDEO JAWAPAN USTAZ AZHAR IDRUS BERKENAAN SUAMI TIDUR DENGAN 2 ISTERI DALAM SATU BILIK

Ringkasan jawapan dalam video UAI ini, suami tidur sekali dengan 2, 3 atau 4 isteri dalam satu bilik adalah HARUS, tetapi jadi HARAM kalau ada hubungan intim. Noktah.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih 🙂

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Go go Tular

Sumber: Utara News /  Siakapkeli

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*