Kisah disebalik Ular Sawa ‘Anakonda Sarawak’ yang ditangkap didedahkan. Rupanya rupanya..

Mendapat jolokan ‘Anaconda Sarawak’, reptilia itu, dengan berat melebihi 100 kilogram, ditemui pada 4.45 petang oleh pemburu selepas curiga dengan bunyi bising berkenaan.

Tertarik dengan bunyi bising itu, Tinsung Ujang, 60, kemudian menjenguk ke dalam lubang kayu terbabit dan terkejutnya melihat ular sawa gergasi berkenaan sedang mengawan dengan ular sawa jantan yang lebih kecil darinya.

“Saya berasa amat terkejut kerana tidak pernah ternampak ular sawa yang sedang mengawan, iaitu sawa betina gergasi sepanjang lima meter, manakala pasangannya ular sawa jantan bersaiz agak kecil.

“Terkejut dengan fenomena yang agak luar biasa itu, saya terus menembak kedua-dua reptilia itu kerana bagi masyarakat kami, ia hidangan eksotik yang menjadi lauk kegemaran,” katanya ketika ditemui, hari ini.

Bagaimanapun, jelasnya, saiz reptilia itu yang agak besar dan berat menyukarkannya membawanya pulang ke rumah sebelum meminta bantuan beberapa rakan.

“Kami terpaksa ‘membelah’ kayu balak itu untuk mengeluarkan kedua-dua ular sawa berkenaan,” katanya.

Tinsung berkata, ular sawa berkenaan kemudiannya dibawa keluar dari kawasan belukar itumenggunakan kenderaan pacuan empat roda (4WD) sebelum dipamerkan ke penduduk setempat.

“Ia kemudian dilapah dan daginngnya dibahagikan sama rata buat para penduduk kampung serta pekerja ladang berhampiran,” katanya.

Cerita gempar disebalik kisah Anakonda Sarawak ini telah di siarkan juga oleh Sarawak Edition di laman Facebook mereka.

 

ULAR SAWA DITANGKAP KETIKA SEDANG MENGAWAN

Sumber: HMetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*